جست وجوى پوست سالم
منبع: sharghnewspaper.ir
نخستين گام براى داشتن پوستى زيبا آگاهى يافتن از نوع پوست است زيرا از اين طريق شما قادر خواهيد بود هرچه بهتر از پوستتان مراقبت و همچنين فرآورده هاى بهداشتى و آرايشى مناسب نوع پوست خود را انتخاب كنيد.
نه زياد خشك و نه زياد چرب است- منافذ پوست قابل رويت بوده اما بزرگ و يا مسدود نيستند. پس از شست وشو نرم و لطيف مى شوند و به ندرت صورت جوش مى زند.
طرز مراقبت: روزى دو بار صورت خود را با شوينده هاى ملايم شست وشو داده و از مرطوب كننده استفاده كنيد.
پوست اغلب چرب است. سطح پوست ضخيم و خشن است و منافذ پوست بزرگ و قابل رويت. پوست براق است. صورت زياد جوش مى زند. گرد و غبار و آلودگى بيشترى را به خود جذب مى كند. غدد چربى بيش از حد فعال هستند به همين خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است. پوست كمتر چروكيده مى شود.
طرز مراقبت: روزى دو مرتبه صورت خود را با شوينده هاى ملايم شست وشو دهيد. همواره از شوينده هاى ملايم و غيرچرب و حاوى الكل استفاده كنيد. از لوازم آرايشى غيرچرب استفاده كنيد. به خاطر داشته باشيد پوست چرب نيز نياز به مرطوب كننده دارد بنابراين از مرطوب كننده هر روز استفاده كنيد. با آب سرد صورت خود را بشوييد تا منافذ پوستتان بسته شود. از غذاهاى سرخ شده و شكلات كمتر استفاده كنيد.
پوست نازك و كاغذمانند است. هنگام لمس آن پوست خشك است. منافذ پوست بسيار ريز هستند. صورت به ندرت جوش مى زند چون غدد چربى كم كار هستند بنابراين پوست خشك و معمولاً پوسته پوسته مى شود. مستعد چين و چروك است. در زمستان پوست خشك تر شده و خارش پيدا مى كند.
طرز مراقبت: همواره از لوازم آرايش ملايم فاقد الكل استفاده كنيد. هر روز پوست خود را با مرطوب كننده مرطوب كنيد و همواره صورت خود را با شوينده هاى ملايم و غيرصابونى بشوييد زيرا صابون چربى پوست شما را با خود مى شويد. از كرم هايى كه محتوى آلفاهيدروكسى اسيد است استفاده كنيد. اين ماده سبب پيلينگ ملايم لايه خشك و مرده خارجى پوست مى شود. شست وشوى صورت با روغن بادام و يا زيتون بسيار موثر است. يك سيب را رنده كرده مدتى در يخچال گذاشته و ۱۵ دقيقه روى صورتتان قرار دهيد.
اغلب افراد پوستشان پوست تركيبى است بدين مفهوم كه بخشى از پوستشان چرب و بخشى خشك است. خشكى معمولاً در نواحى گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحى پيشانى، بينى و چانه است. بهتر است براى نواحى چرب يك نوع فرآورده و نواحى خشك فرآورده ديگرى استفاده كنيد.
طرز مراقبت: صورت خود را روزى دو مرتبه با شوينده هاى ملايم شست وشو دهيد. گلاب براى طراوت پوست بسيار موثر است.